onsdag 2 maj 2012

Make You Mine - Del 4



- It's my dad. I need to go home now. sa hon och började packa ner sina saker. Jag följde henne till dörren där hon tog på sig sina skor och sin jacka. Hon satte handen på handtaget och skulle precis gå när hon plötsligt ändrade sig och vände sig om och gav mig en snabb kram.
- Thank you so much for helping me Niall. sa hon och log sitt fina leende innan hon gick ut och stängde dörren bakom sig.
Jag bara stod där i hallen och log som ett fån innan jag tog upp mobilen och ringde till Liam.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Del 4.










De sista två skoldagarna hade rusat förbi. Jag hade lärt känna Harry, killen från sångklassen, lite bättre och vi hade börjat öva på vår låt tillsammans. Efter många om och men hade vi slutligen enats om att framföra Torn och det lät faktiskt riktigt bra. Jag och Liam hade fortsatt att umgås precis som vanligt och det kändes verkligen som att vi känt varandra mycket längre än vad vi egentligen hade. Hope hade varken pratat med mig i skolan eller hört av sig så jag antog att hon skrivit resten av arbetet på egen hand. Jag hade funderat både en och två gånger på att skicka iväg ett sms men hade ändrat mig i sista sekunden. Det var bara att inse, hon hade utnyttjat mig för att få hjälp med arbetet. Ikväll skulle jag, Liam, Zayn och Harry iväg på fest till en av musikeleverna som gick sista året. Det skulle bli kul att träffa nytt folk och att få något annat att tänka på. Vi hade bestämt oss för att träffas hemma hos mig eftersom jag bodde närmast.

Jag tog upp mobilen ur fickan, en halvtimme kvar innan de skulle komma. Jag hade bytt kläder tre gånger redan och jag kände mig ändå inte riktigt nöjd. Jag gick in på badrummet och ställde mig framför spegeln. Mitt färgade blonda hår stod spretigt åt alla håll, ruffsigt utan att se nyvaket ut. Jag mötte min egen blåa blick. Jag log mot min spegelbild. Jag hade aldrig riktigt varit nöjd med mig själv, men ikväll tyckte jag faktiskt inte att jag såg så tokig ut. Jag gick ut och bytte om en sista gång innan de andra skulle komma. Det blev en vit t-shirt med svart tryck och ett par mörka blå jeans. Det fick helt enkelt duga. Jag hann precis dra upp gylfen innan det ringde på dörren. Jag öppnade dörren och möttes av Liams hasselnötsbruna blick.

- Hi. Sorry if I'm early. sa han och log.
- No problem. Come in. sa jag och gick åt sidan så att han kunde stiga på.

Vi gick in och satte oss och öppnade varsin öl. Vi småpratade lite om samarbetsprojektet på musiken och om matteprovet vi skulle ha nästa vecka. Efter en stund ringde det på dörren igen och jag gick för att öppna.  Jag skulle precis sträcka handen mot handtaget när dörren slets upp.

- We're heeeere! ropade Zayn glatt och klev in i hallen med Harry i släptåg. Det klirrade från deras kassar.
- I can see that. skrattade jag och tog emot deras jackor som jag sedan hängde upp på krokarna.

De gick in och satte sig med Liam på sängen och jag slog mig ned vid skrivbordet bredvid. Vi började småprata om lite av varje och efter en stund drog Zayn fram en kortlek och tyckte att vi skulle spela något dryckesspel som han kunde. Sagt och gjort. Efter en timme kände vi oss alla bra nog salongsberusade och vi bestämde oss för att börja dra oss mot festen. Vi klädde på oss jackor och skor och gick sjungande iväg mot festen. Jag gick bredvid Harry som berättade om någon kille han kände i sin hemstad som sålde guldfiskar. Jag tittade på mina tre ny-funna vänner och kunde inte låta bli att le stort, tänk vilken tur jag haft som fått sådana bra kompisar på bara en vecka. Jag skulle nog trivas riktigt bra i London ändå. Efter en promenad på 20 minuter så var vi äntligen framme vid huset där festen skulle hållas. Det var fullt med folk på altanen och några stod på balkongen på övervåningen och skrattade högljutt. Vi gick in i hallen och slängde jackorna i en hög där det verkade som de flesta andra också lagt sina jackor.

Efter att ha gått runt och hejat på han som hade festen och lite annat folk från skolan så slog vi oss ner på några lediga platser i vardagsrummet.  Det var tre killar och två tjejer. Tjejerna kände jag genast igen, det var Hopes kompisar. Jag mindes inte att jag hade sett henne någonstans i huset men bestämde mig ändå för att gå ett varv till för att se om hon var där. Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga om jag fick syn på henne. Det kändes tråkigt att fråga om skolan, men det var det enda jag kunde komma på. Jag kollade igenom alla rum en gång till, hon var ingenstans, så jag gick tillbaka till vardagsrummet. När jag kom tillbaka så satt Harry och pratade med en blond tjej som jag kände igen från musikklassen och Zayn och Liam satt i soffan och spelade något kortspel med några killar. Jag drack upp det sista ur min öl och gick in till köket för att hitta en kapsylöppnare. Jag hittade en på en gång och öppnade min öl och skulle precis gå tillbaka till killarna när en tjej kom fram till mig. Hon hade långt brunt hår och stora blå ögon och en liten smultronröd mun, hon var riktigt söt, det gick inte att förneka. Jag kände inte riktigt igen henne men antog hon måste vara i min ålder eller möjligtvis äldre.

- Hi there. sa hon och log lite mot mig.
- Hi.
- I'm Sophia. Hon sträckte fram sin hand.
- I'm Niall. sa jag och tog hennes hand och log.
- Nice to meet you Niall. I'm going out for a smoke. Wanna come?
- I don't smoke.
- Neither do I.
Hon log flirtigt och tog min hand och drog med mig ut till trädgården. Vi satte oss på en bänk på sidan av huset där det konstigt nog var lugnt. Inte en enda människa syntes till men man hörde rösterna från de som stod på balkongen och det dova ljudet av basen inifrån huset. Sophia började berätta om sig själv och det visade sig att hon gick på samma skola som mig. Konstigt att jag inte hade sett henne förut tänkte jag, visserligen var hon, liksom Hope, två år äldre, men ändå. Vi hade mycket gemensamt och hon hade samma humor som mig. Vi satt länge och pratade och skrattade och snart var mina öl slut. Jag kände mig en aning berusad men vad gjorde det. Sophia hade precis avslutat ett skämt och vi satt bägge två och skrattade. Hon tittade upp på mig och våra blickar möttes.

- I should probably go inside and find my friends. sa jag tyst utan att röra mig en enda centimeter mot dörren.
- Yeah, you should. sa hon och böjde sig närmare mig.
Våra läppar skulle precis mötas när en mycket överförfriskad Harry vinglade ut i trädgården och spydde i en buske bara någon meter ifrån oss. Jag skyndade mig dit och slängde en ursäktande blick mot Sophia. Hon log bara och nickade förstående innan hon reste sig och gick in. Jag la armen om Harrys axlar och ledde honom mot bänken där jag nyss suttit med Sophia.

- Do you want me to get you some water?  frågade jag honom.
- No...no, I just want to go home. sa Harry knappt hörbart. Zayn och Liam kom ut på altanen med våra jackor.

- Hey. Some girl told us to get out here. How are you man ? frågade Zayn och tittade oroligt på Harry.
- He's drunk and we need to get him home. I'm sure he will be fine if he just get som sleep. svarade jag i Harrys ställe då han inte gav ifrån sig ett ljud.
- I can take him home if you want to stay. He only lives 5 minutes away from me. sa Zayn.
Både jag och Liam ruskade på huvudet.
- Let's get him home. Sa Liam.
Vi hjälpte Harry på med jackan och Zayn och jag tog honom under varsin arm och vi började gå.

- Hey, Niall. Wait. ropade någon efter mig. Jag vände mig om och fick se Sophia stå på gatan utanför huset där festen hölls. Jag tittade på Liam. Han förstod, nickade bara och tog min plats vid Harrys sida.
- I'll be right back. sa jag och gick bort mot Sophia.

- I'm sorry. We need to get our friend home, he's to drunk.
- It's ok. I understand. I just wanted to say goodbye. It was nice talking to you Niall. sa hon och log försiktigt.
- It was nice talking to you too. sa jag. Hon räckte mig en lapp med några slarvigt nerklottrade siffror innan hon böjde sig fram och kysste mig på kinden.
- Bye. sa hon och vände sig om och började gå tillbaka.
- Bye. svarade jag tyst fast hon redan var utom hörhåll.  Jag stod kvar en stund och tittade efter henne innan jag stoppade ner lappen i fickan och sprang ikapp killarna.

När jag slutligen kom fram till min port efter att ha hjälpt Zayn med att få hem Harry och sagt hej då till Liam hade det börjat att regna. Jag skyndade mig in i trapphuset och kilade snabbt upp för trappan och in till lägenheten. Jag slängde av mig mina blöta skor och hängde upp jackan på tork i duschen innan jag utmattat la mig i sängen. Det hade varit en händelserik kväll. Jag hade träffat Sophia, som var precis som jag och vi hade nästan kysst varandra. Sen kom Harry och allt hade handlat om att få hem honom. Jag tog fram den lilla lappen ur fickan och la den på skrivbordet, jag fick höra av mig imorgon. Jag drog av mig tröjan och jeansen och kröp ner i sängen och somnade innan jag ens hade hunnit stänga ögonen.

Jag vaknade med ett ryck. Det knackade på dörren. Jag slängde en snabb blick på klockan. 03:20. Vem är det som knackar på min dörr vid den här tiden?  Det knackade igen. Jag reste mig och gick ut i hallen och låste upp dörren och tryckte sakta ner handtaget....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hur blir det mellan Niall och Sophia & vem är det som knackar på dörren mitt i natten?


5 kommentarer för nästa del.  ;) 

5 kommentarer: