söndag 15 april 2012

Make You Mine - Del 1




Jag klev ur taxin och stängde bildörren. Chauffören hade redan hunnit lasta ur mina två stora resväskor från bagageluckan. Han önskade mig lycka till och hoppade in i bilen igen och åkte iväg. Jag tog väskorna i varsin hand och gitarrfodralet på ryggen och började gå upp för trappan till den gamla stenbyggnaden som skulle vara mitt hem de närmaste tre åren. Jag hade redan som liten bestämt mig för att flytta till London och studera och när mina föräldrar berättade att de köpt ett hus i Spanien och skulle flytta dit så såg jag det som en möjlighet för mig att uppfylla min dröm. Sagt och gjort. Redan efter en månad  hade jag kommit in på den linjen jag ville gå på en skola i utkanten av London. Jag hade haft turen att få hyra ett litet rum bara några kvarter från skolan och det var där jag befann mig nu. Rummet låg på andra våningen så det tog ett tag innan jag lyckats kånka upp bägge väskorna för trappan. Jag tog fram nyckeln och stack in den i låset och vred om. Rummet var mindre än jag väntat mig, men det var fint. Det stod en säng och ett skrivbord mot den vänstra väggen och längst med den högra fanns en köksdel. Det var inte mycket att hurra för men jag hade ju i alla fall någonstans att bo. Jag tog upp min mobil och såg att klockan redan var halv elva på kvällen. Skolan skulle börja imorgon och jag ville inte vara trött min första skoldag så jag bestämde mig för att vänta till imorgon med att packa upp allt. Jag tog fram sängkläder ur en väska och bäddade sängen lite snabbt och sedan gick jag in till det lilla badrummet som låg direkt till höger innanför dörren. Jag borstade tänderna och kissade innan jag släckte lampan och låste dörren. Jag klädde sedan av mig och lade mig i sängen. Jag somnade på bara några minuter. 

Nästa morgon vaknade jag av alarmet på mobilen. Klockan visade 08:00, jag började inte för än om två timmar men jag ville ha god tid på mig att göra mig klar och sedan visste jag ju inte riktigt om jag skulle hitta. Det var bättre att ta det säkra före det osäkra, det hade mamma alltid sagt. Jag steg upp och rotade fram ett par jeans och en vit t-shirt från en av resväskorna. Som tur var så hade jag tagit med mig två bananer hemifrån, det fick duga som frukost. Jag satte mig ned vid skrivbordet och tog fram min dator medans jag tuggade i mig den första bananen. Jag loggade in på min mail och skickade ett kort svar till min kompis Sean som frågat om jag kommit fram ordentligt. När jag ätit upp den andra bananen så gick jag in på badrummet och bortstade tänderna och rättade till min blonda frisyr lite. Jag tog åter igen upp mobilen, en timme kvar. Jag packade i mina böcker och lite annat som kunde behövas i en ryggsäck och gick till dörren för att knyta på mig skorna. Jag drog på mig jackan och slängde väskan över ryggen och sedan gick jag ut i trapphuset. 

Det gick lättare än jag trodde att hitta till skolan. Jag var framme på bara femton minuter så jag passade på att gå ett varv inne på skolan för att få en hum om vart allt låg nu när jag ändå hade tid. Efter att ha sett större delen av skolan satte jag mig på en bänk utanför det klassrum där informationen skulle hållas och väntade. Efter en stund kom en kille gående mot mig i korridoren. Han hade brunt hår som stack ut under en mössa och en rutig skjorta till ett par vanliga blå jeans. Han stannade till framför mig.

- Is this A24 ? frågade han på en ganska bred brittisk dialekt
- Yeah, I think so. Svarade jag.
- Great! I'm Liam by the way. sa han och slog sig ned bredvid mig och räckte fram handen.
- I'm Niall. Nice to meet you. svarade jag och hälsade.
- So you're in the music and society- program aswell? 
- Yeah. I play the guitar. 
- Cool! Me too. We should get together and play sometime. 
- Sure. That will be fun. 
- You're not from here,right? 
- No, I'm from Ireland. It's not that hard to tell. sa jag och log lite.
Mer hann vi inte säga för än en äldre dam kom och öppnade klassrumsdörren. 
- Welcome boys. Please take a seat. sa hon och pekade in mot klassrummet och log stort. 

Förmiddagen flöt på bra. Lärarna verkade hyffsade och de riktiga lektionerna skulle inte börja för än imorgon men man skulle få chansen att träffa de flesta av lärarna och sina klasskamrater redan idag. Liam hade samma lektioner som mig hela förmiddagen och vi kom väldigt bra överrens. Vi pratade på som om vi känt varandra i åratal och det visade sig att  vi hade många gemensamma intressen. Han var ursprungligen från Wolverhampton  men hade liksom jag flyttat hit för att studera. Vi hade precis avslutat lunchen och nästa lektion skulle börja om fem minuter. Liam som hade valt kemi skulle gå bort till den västra sidan av skolan medan jag skulle gå till den östra för att ha geografi. Vi bestämde att vi skulle ses utanför byggnaden när lektionerna var slut och ta sällskap hem eftersom han bodde bara två hus från mig. Jag kom fram till klassrummet precis i tid, det var tur att jag kollat upp var det låg redan på morgonen, annars hade jag aldrig hunnit. Jag kom in i klassrummet som var ungefär halvfullt. Jag valde en tom plats längst bak. Läraren stängde dörren och gick fram till tavlan. 

- My name is Frank Mayer. As you may know this class is not just for the first grade, we also have some students from second and third grade because it's a selectable class. Tomorrow, when the real lessons begins we're going to...

Han avbröts då dörren öppnades. En blond välsminkad tjej  med en urringad tröja och tighta jeansshorts klev in i salen. Hon bad inte om ursäkt för att hon var sen utan hon bara gick tvärs över rummet i sina stilettklackar och slog sig ned på en ledig plats vid fönstret.

-  Welcome miss Hope. I would appreciate it if you were in time.sa Frank med sträng röst.
- Yeah, I'm sorry Mr Mayer. sa hon med en ton som tydligt avslöjade att hon var sarkastisk.

Hon måste vara en av de äldre eleverna för Mr Mayer suckade kort som svar vilket jag tolkade som att det inte var första gången hon kom sent till en lektion.Frank fortsatte att prata men jag hörde bara vart annat ord, jag kunde inte låta bli att titta på henne. Hon var verkligen inte min typ av tjej, men det var något med henne som gjorde mig nyfiken. Hon satt och dinglade med det ena benet över det andra samtidigt som hon diskret försökte skicka ett sms under bänken. Plötsligt lyfte hon sitt huvud och tittade upp. Hon vände sig mot mig och jag hann inte titta bort så våra blickar möttes. Hon hade stora blå ögon med täta rader av mörka fransar runt. Det kändes som det tog en evighet innan hon slutligen vände bort blicken och åter igen riktade sin uppmärksamhet till mobilen under bordet. När lektionen var slut tog hon sin väska och skyndade snabbt ut ur klassrummet och försvann innan någon annan ens hunnit resa sig. Jag packade ihop mina saker och gick ut för att möta Liam. 

-----------------------------------------------------------------------------------------
Jag vet att det här bara är första delen, men jag skulle uppskatta om ni kunde slänga in en liten kommentar iaf :) Har ni förslag på hur ni vill att det ska fortsätta så går det också bra. :)

2 kommentarer:

  1. Skitbra! Verkligen en annorlunda fanfic :D längtar redan tills nästa del :D

    SvaraRadera
  2. Håller med över, riktigt bra! :D

    SvaraRadera